‘Bij dementie vind je achter elke voordeur een ander verhaal’

Ze komt binnen wanneer de diagnose is gesteld en blijft betrokken tot thuis wonen niet langer gaat. Met kennis en compassie loopt casemanager Harmke Bakker mee met cliënten en hun familie. “Het is een reis die we samen maken.”

Het is niet niks: te horen krijgen dat er sprake is van dementie. Enerzijds kan het een vermoeden bevestigen, anderzijds roept het juist meer vragen en emoties op. Een casemanager dementie kan in dat geval veel betekenen, weet Harmke. “Op praktisch gebied geef ik tips en help ik bij het regelen van bijvoorbeeld thuishulp of maaltijdservice. Daarnaast bied ik een luisterend oor en mentale ondersteuning.” Taken overnemen is uitdrukkelijk niet de bedoeling. “Ik loop mee van diagnose tot opname, zowel met de cliënt als de mantelzorger.”  

Vertrouwen winnen
Tot voor kort combineerde Harmke haar functie met werken bij het Cliëntservicepunt van WZU Veluwe. Door het toenemend aantal ouderen dat langer thuis blijft wonen, zag ze de hulpvragen groeien. Vanaf 1 mei is ze daarom volledig aan de slag gegaan als casemanager. Persoonlijke betrokkenheid is voor de cliënt met dementie heel belangrijk, weet ze. “Ik ben oprecht geïnteresseerd in iemands verhaal en probeer vertrouwen te winnen. Een band opbouwen helpt bij het accepteren van hulp.” 

‘Dementie betekent ook afscheid nemen’

Ouderenzuster
Aanvoelen wat een cliënt nodig heeft, is voor de casemanager van essentieel belang. Dat zit hem bijvoorbeeld in het al dan niet benoemen van de gestelde diagnose dementie. “Dat kan ik doen bij iemand die zich nog bewust is van de diagnose. Maar bij een ander ben ik soms gewoon de ouderenzuster die een praatje komt maken.” 

Rouwproces
Probeer mee te bewegen met het gedrag van de cliënt, adviseert Harmke vaak. Tegelijkertijd weet ze dat dit gemakkelijker is gezegd dan gedaan. “Vooral voor familie is het lastig om met de situatie om te gaan.” Onbegrip is niet zo gek, weet ze. “Kinderen hebben vaak al veel zorg op zich genomen en ervaren een grote verantwoordelijkheid. De diagnose dementie betekent toch een soort afscheid. De achterblijvers raken een geliefde kwijt en maken een voortdurend rouwproces door.” 

‘Soms ben ik gewoon de ouderenzuster die een praatje komt maken’

Emotie
Daarom is de casemanager er ook voor de naasten van de cliënt. “Ik kijk naar de onderlinge verhoudingen. Achter elke voordeur vind je een ander verhaal. Er zit vaak veel emotie. Het is prettig dat ik in die situatie veel voor mensen kan betekenen. Ook als mijn hulp aan de cliënt minder wordt, houd ik contact. Ik blijf verbonden.” 

Casemanagers in twee regio’s

Als een huisarts of geriater de diagnose dementie heeft gesteld, krijgt een cliënt altijd hulp van een casemanager dementie. Voor WZU Veluwe zijn twee casemanagers actief. Naast Harmke Bakker is dat Gerda van der Beek. Gerda werkt in de regio Epe-Wapenveld-Hattem. De huisarts of geriater meldt de cliënt hier aan bij het netwerk dementie. Vanuit hier wordt er een casemanager toegewezen. In de regio Nunspeet-’t Harde-Elburg, waar Harmke werkt, kiest een cliënt of familie zelf een zorgorganisatie. “Het voordeel van WZU Veluwe is dat we ook woonzorglocaties hebben, waar een oudere terecht kan als thuis wonen niet meer mogelijk is.”

Wilt u weten of de casemanager dementie u kan helpen? Neem dan contact op:

Gerda van der Beek, casemanager dementie

Gerda van der Beek
Regio Epe-Wapenveld-Hattem
g.vanderbeek@wzuveluwe.nl
06-12 87 74 87

Harmke Bakker, casemanager dementie

Harmke Bakker
Regio Nunspeet-’t Harde-Elburg
h.bakker@wzuveluwe.nl
06-12 30 19 35

 

U vindt meer informatie over zorg en ondersteuning van WZU Veluwe op www.wzuveluwe.nl. Daarnaast zijn wij van maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 en 17:00 uur telefonisch bereikbaar via telefoonnummer (0578) 76 37 08.